10 nadelen van goedkoop Webdesign

Wat is goedkoop webdesign?

Er is niets beter dan een webdesign bedrijf tegenkomen die goedkoop webdesign aanbiedt voor het ontwerpen van jou nieuwe website. De meeste mensen die niet bekend zijn met dit soort bedrijven, lijkt dit de ideale deal. Klinkt geweldig toch? Maar wat krijg je er nou daadwerkelijk voor, als je een “all-in-one” website laat bouwen voor de gemiddelde prijs van 500 – 700 euro.

Als je geluk hebt, is er de mogelijke optie, om te kiezen tussen tientallen voorverpakte templates. In webdesign wereld ook wel premade/standaard “templates” genoemd. Al deze “grote” webdesign bedrijven, beloven een top site, maar wat ze aanbieden, is een gemiddeld product dat geen tot weinig invloed heeft op je merk. Vaak profiteren ze van een one-size-fits-all oplossingen, waarbij de individualisatie van jou merk verloren gaat. Daarom is het belangrijk om te kijken of er maatwerk wordt aangeboden. Een geïndividualiseerde lay-out moet juist dat beetje voorsprong geven op de concurrent en kan jou bedrijf onderscheiden van de rest.

Het gebruik van templates

Een premade template kan in eerste instantie geschikt lijken voor je budget, maar zal geen blijvende resultaten opleveren. Daarnaast kunnen speciale wensen/integraties in de toekomst toch nog voor zeer hoge kosten zorgen. Vaak omdat deze standaard templates te weinig ondersteuning bieden om maatwerk te implementeren. Bij Insoon creëren we alleen op maat gemaakte websites. We ontwerpen en bouwen je website stap voor stap en laten geen middel onbeproefd in het vaardigen van een perfect product. We proberen altijd aan de verwachtingen van de klant te voldoen. Wij leveren webdesign op maat voor bijna dezelfde vanaf prijs van een “standaard”all-in-one website. Dit kunnen we doen door een lager uur tarief te hanteren, kleinere winstmarges te maken en veel gebruik te maken van flex plekken. Wij proberen maatwerk betaalbaar te maken voor de startende en kleine ondernemer.

Bovendien zijn er tientallen redenen, waarom goedkoop webdesign, duurkoop is. In dit artikelen sommen we de volgende 10 redenen ervan op.

1. Aanpassingen

Wat denk je wat nuttiger is en waar je sneller je doelen mee kan bereiken? Een website die nauwkeurig en op maat is ontworpen, speciaal voor je marketing doeleinden met de gewenste lay-out of een standaard template die achteraf wordt aangepast aan je logo. Het nadeel is van een standaard template is, dat je in de kaders moet werken van het vooraf gekozen “ontwerp”. Dit betekent dat er limieten zijn aan het design. Vaak willen bedrijven na een aantal maanden toch iets meer met hun website of hebben ze het gevoel dat er iets mist aan de standaard template. Website bouwers die templates gebruiken, geven vaak niet meer thuis. Dit komt omdat ze niet aan de vraag kunnen voldoen of het kost hartstikke veel geld. Vervolgens merkt de klant dat de standaard template toch te kort doet. Het resultaat: je geld weggegooid!

2. Het zelfde voor iedereen

Online templates aanbieders fungeren eigenlijk als een grote marktplaats en bieden verschillende standaard templates aan. Een goed voorbeeld hiervan is, marktleider: ThemeForest. Je hebt altijd een top 10 beste templates, die vaak worden gebruikt door verschillende (grote) website aanbieders. Deze templates zijn gemeenschappelijk en kunnen dus door iedereen worden gekocht. Dus elk van deze templates worden misschien wel duizenden keren gebruikt voor verschillende websites. Dit houdt in dat je website, net als een merk aan de overkant van de straat of in het slechtste geval, vergelijkbaar met de concurrent kan zijn. Een website op maat zorgt er in ieder geval ervoor dat jouw website anders is en geen directe gelijkenis heeft.

3. Slecht gecodeerd

Dit is van één van de belangrijkste redenen om geen standaard templates te gebruiken. Vaak zien we dat het optimaliseren van code in standaard templates verre van optimaal zijn. Om dit te corrigeren ben je al snel meer kwijt, dan een website op maat laten bouwen. Je verbrand al snel 1.000 tot 2.000 euro aan tijd, gewoon door het standaard thema aan te passen en code op te ruimen. Misschien wel de belangrijkste reden om geen standaard template te gebruiken, is het feit dat ze eigenlijk allemaal slecht zijn gecodeerd en vol zitten met bloatware.

We zien dat de eigenlijk alle standaard templates slecht gecodeerd zijn. Beschouw ze als een auto met een slecht geïnstalleerd elektrisch systeem. Dit zal uiteindelijk leiden tot onverwachtse problemen die zeer lastig te traceren zijn. In feite is het vrij algemeen bekend, dat templates op een online marktplaats slecht geschreven code bevatten. Dit zal in de toekomst altijd lijden tot website problemen (errors) of nog erger beveiligingsrisico’s. Bovendien zijn standaard templates vaak gevuld met ongewenste programma’s die je niet gebruikt.

4. Bloatware

De standaard thema’s van nu, zitten vol met bloatware. Allemaal opties in je thema die nooit worden gebruikt en ook nog eens slecht gecodeerd zijn. Dit belemmert de laadtijd en zorgt regelmatig voor beveiligingsproblemen. Onlangs werd ons gevraagd om een aantal wijzigingen te doen aan een top5 ThemeForest website. De thema in kwestie laadde meer dan 25 CSS-bestanden en meer dan 30 Javascript-bestanden, zonder enige verkorting. Het laadde onder andere items voor 4 verschillende sliders, terwijl er maar één in gebruik was. De pagina laadde daardoor erg traag en had een onnodige grote van 8,43 MB.

5. Onderhoud en “after-care”

Templates bieden weinig tot geen ruimte voor back-end aanpassingen. Iedere website waar je maatwerk wilt leveren, zijn back-end aanpassingen een must. Klanten missen dit bij standaard templates. Het probleem is dat er in toekomst ook geen op maat gemaakte oplossingen aangeboden kunnen worden op je “nieuwe” website. Je nieuwe website zou eigenlijk een zegen moeten zijn, maar we zijn vaak dat deze soort websites eerder een last zijn. Bij Insoon nemen we de volledige leiding en werken we aan verschillende aspecten om je website te beheren en aanpassingen te maken die op de lange termijn moeiteloos te onderhouden zijn.

6. Valse claims: “Easy-to-use”

Wij bouwen nu al een aantal jaren websites en de manier hoe ze sommige standaard templates hebben gebouwd, vereisen extreem veel kennis om ze enigszins te begrijpen. Ingewikkelde pagina-bouwers die het eerder moeilijk maken, in plaats van eenvoudiger. Verschillende thema opties op verschillende onlogische locaties. Pagina-bouwers die soms paar seconden duren om te laden. We hebben ze zelf gehad waar je minimaal 10 seconden moet wachten, voordat je iets kan doen. Onbegrijpelijk in dit tijdperk van webdesign.

Vaak zijn de ontwikkelaars van dit soort thema’s ‘cowboy’s op zoek naar een manier om gemakkelijk geld te maken. Zelfs grote ontwikkelaars nemen deel aan dit ‘cowboy’ gedrag. Ze droppen een thema op een thema markt en met een beetje naamsbekendheid maken ze al snel heel veel geld.

De website aanbieders van all-in-one pakketten doen precies hetzelfde. Ze geven in principe 50 tot 80 euro uit aan een thema en verkopen dit aan de klant voor 500-700 euro en soms wel voor rond de 1000 euro.

Het probleem is dat ze eigenlijk niet goed weten wat ze doen en gebruiken deze manier om makkelijk geld te maken.

7. Veel voorkomende problemen met goedkoop webdesign

Ze slagen erin het thema in eerste instantie op de juiste manier te installeren, maar worstelen als iets niet werkt zoals bedoeld of als hun klant aangepast aanbiedingen wilt. Het gevolg is, dat je al snel een extern bureau moet inschakelen om deze problemen op te lossen. Dit kost vaak veel tijd en geld.

Dit geeft goede/echte bureaus en freelancers een slechte naam. Wij krijgen regelmatig klanten binnen die zeer slechte ervaringen hebben met bedrijven die een all in one pakket aanbieden. Het probleem is dat deze mensen vaak het vertrouwen daardoor in de gehele industrie hebben verloren.

Is al het goedkoop webdesign dan slecht? Wij denken van niet, maar je moet wel oppassen met wat je koopt, van wie en waar je verwachting liggen.

8. Gebrek aan kennis en vaardigheden

Het bouwen van een website vereist kennis over de optimalisatie van een website. Dit voorkomt dat je pagina langzaam laadt. Overigens kan je pagina snel laden, maar hoeft de website alsnog niet goed geoptimaliseerd te zijn. Google houdt van goed geoptimaliseerde websites en verleent deze voorrang.

Ook is er vaak een gebrek aan algemene kennis. We zien dat errors niet opgelost kunnen worden en dat het beetje basis kennis al snel ontbreekt. Weten ze het wel? Dan betaal je al gauw teveel. Laatst hadden we een klant die voor 750 euro een all-in-one website had gekocht. Deze website laden traag, functioneerde niet naar behoren en was ook niet eens gebruikersvriendelijk. Om zijn problemen voor een deel op te lossen was hij nog eens 800 euro erboven op kwijt. Daarmee was de slechte indeling en onduidelijke lay-out niet eens verholpen. Het probleem is dat mensen niet meer kunnen afstappen van zo’n website, omdat ze anders hun 750 euro hebben weggegooid. Uiteindelijk zijn ze dus veel meer kwijt en proberen ze een probleem op te lossen, dat eigenlijk onoplosbaar is. Gelukkig hebben we voor een “vrienden” prijsje een website kunnen bouwen voor deze klant.

9. SEO problemen

Standaard templates geven alleen een body aan je website. Ze zijn vaak niet geoptimaliseerd om grote aantallen bezoekers aan te trekken. Het aantrekken van bezoekers kan je onder andere doen door goede content te schrijven. Zoekmachines zijn meer gericht op woorden dan afbeeldingen. Een standaard template heeft vaak leuke afbeeldingen of een “indrukwekkende” slider, maar laat je hierdoor niet verleiden. Een website met heel veel afbeeldingen en verschillende afbeeldingen/flash animaties ziet er misschien leuk uit, maar zal slecht zijn voor de laadtijd. Vaak zien we dat de combinatie van een standaard template en het gebruik van vele “flashy” features met veel afbeeldingen, dodelijk zijn voor een website. Het resultaat: een website die lager scoort in de ranking van de zoekmachines, dan gewenst.

10. Beheersysteem

Templates worden gemaakt voor massaal gebruik. Zij zijn bedoeld om een groot aantal potentiële klanten aan te trekken. Ze hebben dus een overvloed aan keuzes die niet nodig zijn en voor de klant onoverzichtelijk en verwarrend zijn. Deze opties kunnen niet worden uitgeschakeld, dus zweven ze op je site zonder doel. Deze opties zijn een belemmering voor het beheer van de inhoud van je website en kunnen zelfs de laadtijd belemmeren, vanwege de “opgeblazen” codering. Op maat gemaakte websites hebben meestal een eenvoudige en vloeiende beheerinterface, gevuld met functies die alleen nodig zijn voor de klant.

Conclusie

Als je ernaar streeft om diensten aan te bieden met een toegevoegde waarde aan je klanten, raden we altijd aan om geen “standaard” templates te gebruiken. Het beste is een website op maat, naar de behoefte van de klant. Een standaard template ziet er vaak aantrekkelijk uit, maar later zal het duur blijken te zijn, met alle upgrades en aanpassingen die nodig zijn.

We raden dus altijd aan om een schaalbare oplossingen aan te bieden, die ook werkt op de lange termijn. Een website op maat kost misschien meer geld, maar op de lange termijn is het dubbel en dwars waard. Vooral, omdat je gemakkelijk wijzigingen en aanpassingen kan implementeren. Dit is altijd de meeste geschikte oplossing op lange termijn en de meest kosteneffectieve oplossingen.

Wil je weten wij kunnen doen op het gebied van webdesign? Bekijk onze pagina of neem contact op.

Wil je zelf starten met het bouwen van een WordPress website? Bekijk dan onze beginners guide!

 

About Matthias Kok

Matthias is een expert op het gebied van digitale technologie. Het schrijven van blogs en de lezer voorzien van tips over de online wereld zijn voor Matthias een ware passie.

Een reactie plaatsen

Previous

FACEBOOK WEBSITE WINACTIE

WordPress website: de ultieme handleiding voor beginners!

Next